Citronpaj LCHF

Pajen som jag gjorde till min födelsedag var underbart god! Receptet kommer från superduktiga Åse Falkman. Alla gäster åt av den och tyckte den var riktigt god, ingen kände att den innehöll varken socker eller mjöl, precis som Åse lovat ;)
Kopierar receptet från Åses blogg, men vill ni veta hur man ska gå till väga tror jag nog att Åse uppskattar om ni besöker hennes blogg, vill ju inte "sno" läsare (haha, jaja). Om jag känner mig själv rätt kommer det komma upp många fler recept här från hennes blogg.
 
 
OBS! Jag upplever inte att pajen blev speciellt stor. Jag använde en form på 22∅, fick visserligen lite lite pajdeg och fyllning över. Vill man ha en tjock pajdeg ska formen inte vara större, annars passar nog en 27-30∅ bättre :)
 
 
Citronpaj LCHF 
 

1 stor paj (stor är definerbart...)

Pajdeg:

3,5 dl mandelmjöl (Åse använder sellton, jag risentas)
50 gram smör
1 msk fiberhusk
ca 1 msk sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1 msk riktigt socker ( Jag tog endast 1tsk stevia strö, det blev lagom!)
1 krm salt
2 äggulor
2 msk grädde

Fyllning:

250 g mascarpone
3 citroner
ca 1,5 dl sötning – dvs sötningsmängden motsvarar 1,5 dl riktigt socker (Jag tog 0,8dl stevia strö, mer behövs absolut inte)
3 ägg
3 äggulor

 

 

Recept och Mat | |
Upp